fredag den 16. august 2013

Det er hårdt at synde



Ja så meget for den sunde linje. Tre dage holdte jeg - havde hårdt brug for sødt indspark til min udkogte hjerne efter alt for mange aftenvagter lige i rap. Fandt ud af, at det er helt ok, hvis man så laver det selv.. så langt så godt.

Faldt mest for opskriften på chokoboller i Claus Meyers bagebog grundet dets få ingredienser og helt uden mærkelige typer af mel og frø. 
Bageprojektet gik helt ok indtil jeg opdagede at dejen skulle koldhæve.... I 6 TIMER!!!! Og dernæst yderligere to timer i forme inden de kunne blive bagt. 

Resultat: Efter 3 kopper stærk kaffe kl. halv 1 om natten kunne jeg endelig spise min bolle. Og dernæst gå på hovedet i seng. Men de var helt sikkert ventetiden værd! Også dagen efter.

Dagen efter fandt jeg ud af, af der var papirrester fra formene på halvdelen af bollerne. Altså er silikone forme selvskrevet, når man skriver, at der skal bruges ''muffinsforme'' ? 




Opskrift på choko-nat-boller med sprød skorpe (ca. 8 stk)

Opskriften har jeg ændret en smule på jf. den originale.

2,5 dl. koldt vand.
5 g gær
4 g salt
50 g grahamsmel
250 g hvedemel
50 g hakket chokolade

og en fast eller silikone muffinsform! IKKE papir.

Gæren opløses i det kolde vand. Dernæst tilsættes salt, grahamsmel og hvedemelet indtil dejen er nok. Dejen æltes i ca. 10 min og chokoladen tilsættes når den er æltet færdig.
Dejen kommes nu i plastskål smurt med rapsolie og dækkes til med husholdningsfilm, hvor den skal stå til hævning de næste 6 timer i køleskabet.

Dejen vendes nu forsigtet ud på det melede bord og trilles til en lang pølse. Del den i ca. 8 lige store stykker og kom dejen i formene.
Lad nu dejen hæve til kanten under et klæde (ca. 2 timer).

Bag til sidst bollerne ved 220° i ca. 15 min of afkøl på bagerist. 

Spis dem med smør - det smager himmelsk!



Følg bloggen via bloglovin!
Follow on Bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar