lørdag den 17. maj 2014

EN HALVFRANKOFIL TILVÆRELSE






















Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg knuselsker Frankrig og i særhed Provence. Jeg kan absolut ikke snakkes deres indviklede sprog ud over ''Øøøh Je voudrais? øøh une crepe avec Nutella?'' på meget gebrokkent, hvorefter jeg altid står fuldstændig rundforvirret, når de svarer igen. Men jeg elsker elsker elsker kulturen, maden og landet. Og ville tilbringe enhver sommer i det område, hvis det var muligt.

Det er som om min mindre Coco Chanel bliver vækket, som om mine overklasse smagsløg bliver mættet og min indre livsnyder bliver fuld tilfredsstillet dér i solen på den stribede liggestol (vi ser lige bort fra, at jeg i mindst stilede facon blænder hele landets befolkning med min kridhvide kop). Tænker jeg mig naturligvis kun til. For min familie har i år bestemt sig for at ville til Italien i stedet for. Har ellers prøvet på bedste vis at forklare, at lageret af verdens bedste Nyons oliven altså ikke bliver fyldt op. Eller at vi ikke får besøgt vores gamle naboer, spist mad hos michelinkok i de franske vinmarker. First world problems, siger jeg jer!

Min søster gav ellers min kære fader en hel bog om provence i håb om, at årets sommerferie derfor ville gå mod de franske alper. Men nej. Altså ikke fordi jeg ikke er taknemmelig over overhovedet at komme med på ferie. Hold nu op, hvor er jeg glad. Jeg længes bare virkelig efter være livsnyder i Frankrig, slentre rundt i gaderne og spise fantastisk foi gras med de lokale.

Så nu har jeg taget situationen i egen hånd. Oliventræerne står stadigvæk (mirakel), jeg har spist Tarte Françhaise og lavet fuldstændig outstanding oliventapenade til en klokken fem på altanen. Frankofil? Muuuuuligvis. Men hvem ville ikke elske kombinationen af god mad, flot natur, sol og masser af vin?

Follow on Bloglovin

2 kommentarer:

  1. Jeg æææælsker også Frankrig!!!!! Og hvor ville jeg godt afsted.
    Men altså for at være helt ærlig så er Italien også ret skøn! ;)

    Hvor i Italien?

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi skal til Gardasøen i den nordlige ende ved Riva :) Super skønt sted. Jeg har måske bare været der 300 gange føles det som om i forbindelse med sejlads.

      Slet