lørdag den 5. oktober 2013

Gammeldags æblekage med et twist





En efterårstradion i familien er den gammeldags æblekage, men bedst bliver lavet af min mormor. Helt legendarisk. Endnu en ting, jeg aldrig har lært at lave.. Such a shame. For det smager jo helt fantastisk til kaffen eller som dessert.

For ikke at stå med mislykket æblekage og flødeskum, der løber ned af skabene ville jeg lave en prøve inden da og ringede hjem til mormor efter opskriften.
Og det gik som sådan vældig godt, bortset fra et nu massakreret køkken.
Selv valgte jeg at lave en æblekagen med et lille twist i form af mandler og hasselnødder, hvilket gav lidt ekstra bid.

Mormors legendariske æblekage med et twist

600 g æbler (jeg brugte discovery, men mormor anbefalede filippa æbler)
1 vaniljestang
1 dl. sukker eller vaniliesukker
1/2 dl. æblejuice (kan erstattes med vand)
1/2 dl. vand
En pose makroner
En håndfuld mandler
2 dl. rasp
10 hasselnødder
1/4 l. fløde

Æblerne skrælles og skæres i tern eller både og hældes i en gryde med vande æblejuice og vaniljestang stang. Æblerne koges op og koges derefter møre ved svag varme. Når æblerne er udkogte tages gryden af blusset og sukkeret tilsættes. Mosen kan her piskes for at udjævne klumper. Lad dernæst mosen køle af.

Mandler og hasselnødder hakkes og kommes på en varm pande med et drys sukker og raspen. Ristes gyldne og stilles derefter til afkøling. Fløden piskes til sidst.

Æblekagen kan nu laves i portionsglas eller i en stor skål. Start nu med et lag æblemos og skift  derefter mellem mos og raspblanding samt nogle knuste makroner. Flødeskummen puttes på toppen og voilà - så er der æblekage.


Følg bloggen via bloglovin
Follow on Bloglovin

1 kommentar:

  1. MUMS!!!! Jeg vil fanme også kunne lave ævlekav!

    SvarSlet