onsdag den 16. april 2014

SLANKEKURE, FEDEKURE OG SUNDHED

Kan I huske, at jeg snakkede om det der med at tage sig sammen, fordi jeg pludselig skulle til Ungarn? Det skal jeg sådan set stadigvæk - jeg skal bare også afsted til København her om to dage. Hvilket ikke rigtigt gik op for mig førend for to dage siden, da jeg stod nede i Fitness World og vejede ind til 1,5 kilo over aftalen. LORT med LORT på er det eneste, der pt. går igennem mit hoved, fordi jeg jo så nu er nødt til at gå i gang med at semi-faste og træne som en gal for at tabe dem. Som i ingen kager, ingen mejeriprodukter, ingen brød og masser af grøntsager og kød. Og følelsen af konstant at være sulten med knagende hovedpine.

I årevis har jeg ikke rigtig forstået, hvorfor det kan være så svært at tabe sig de overflødige kilo. Dyrk noget motion, varieret kost - skær lidt ned på mængden og så kører vi. Men at tage på i muskler. Hold nu kæft, det er det hårdeste (Sagde Mia, der aldrig havde været på slankekur). At skulle proppe sig med mad og protein, selvom sulten slet ikke har meldt sig og det sidste måltid mildest talt stadig sidder i halsen. Hun var sgu så klog.

Og nu har jeg så alligevel været på min første semi-kur i den tabende retning og må konstatere, at det er mindst lige så svært at være på en meget begrænset diæt, der hverken tillader brød, mælk eller andet godt. Ligger pt. i fosterstilling med én hånd på tasteturet og ser dobbelt. Det. er. hæsligt. Ligesom det var at tage på. Hvilket egentlig leder mig tilbage til mit udgangspunkt.

Jeg tror simpelthen ikke på at sundhed kan findes i én kur. I hvert fald ikke for mig (mine har kun været grundet sport). Begrænsningen i at leve og det nærmest syndige i engang imellem at spise det man faktisk godt kan lide, selvom man egentlig lever rigtig sundt - jeg ville blive sindsyg af alle de idealer og mål jeg skulle leve op til hver dag. Jeg ELSKER, at jeg kan spise en kage engang imellem, men jeg elsker også, at min krop har det godt, fordi jeg generelt spiser sundt. Alt med måde, jo. Det er jo dét, det hele handler om. Sundhed har ifølge mig lighedstegn med det glade menneske. Jeg spiser og gør dét, der gør mig glad. Så jeg synder ikke, når jeg spiser en kage eller et godt måltid i byen og skal have det hængende over hovedet de næste mange dage, fordi jeg var en slem slem pige. Jeg tillader mig det og beriger mit liv med det i min sunde base.  har jeg det godt.
Hvad er sundhed for dig?


Follow on Bloglovin

1 kommentar:

  1. Mia, jeg tror heller ikke man skal være fanatisk - der skal også være plads til at leve livet - og ellers ville du heller ikke kunne få et glas vin på din altan

    selv har jeg det fint med min hjemmetræning hver morgen - og er nyligt startet med yoga og skal også til det senere idag, skærtorsdag

    de bedste påske hilsener
    Bjarne

    SvarSlet