søndag den 15. september 2013

Begrebet ''En klokken fem''


Jeg har fået en noget så stor overraskelse og mange løftede øjenbryn til tider, når jeg spørger venner og bekendte i ministorbyen Aarhus, om vi ikke skal have ''en klokken fem''.
For hvad er det dog det?

En klokken fem er ganske enkelt en apeterif før aftensmaden, en ''vi-slapper-lige-af-efter-arbejde'', en ''vi-nyder-livet'', der ganske simpelt som navnet hentyder - sker kl. 17.
Indeholder som oftest et glas vin, en drink eller i nogle tilfælde bare en cola. Kan serveres med bruchetta, peanuts, chips eller oliven. Hvad end du lige føler for - det vigtigste er at du lige sidder ned. Med et glas something. Og nyder livet. I mindst 20 min. Prøv det!

Det er noget min familie bruger ret meget, og det var da ingen undtagelse, da jeg igår tog turen ned og slog et smut forbi de gamle. Denne gang stod den på italienske Aperol Spritz (billede) - en fuldstændig glemt perle blandt de mange kolde og forfriskende drinks, hvis du spørger moi. Egentlig perfekt til de sene sommeraftner, jeg ikke har fået nok af, men lige så skøn når der går efterår i vejret.


Aperol Spritz:

6 cl prosecco boblevin
4 cl Aperol
Et "skud" selz eller soda (danskvand)
samt en appelsinskive som pynt




Følg bloggen via bloglovin

Follow on Bloglovin

4 kommentarer:

  1. Fantastisk koncept!

    Det bruger vi også nogen gange herhjemme hos os - dog ikke med det fine navn, men det dér med lige at sætte sig sammen med nogen man kan li', tage en drink og lige slappe af på tidspunktet mellem dag og aften - det er gode sager! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla,
      Jeg er super glad for at jeg ikke er den eneste i Danmark, der gør brug af dette. Vi kunne i høj grad lære en del af sydens traditioner :D

      Slet
  2. Hep! Mig og min søster får den som regel med skumfiduser, blandede nødder eller en skål vindruer - sådan liiige en bette en inden maden, det holder bare.

    - Anne

    SvarSlet
  3. Jaaaa, hvor har du ret Mia! Elsker at komme hjem til mine forældre og drikke Aperol Spritz (eller noget andet godt) - især fredag eftermiddag :-) Vi bruger dog heller ikke det smarte navn. Men i hvert fald et godt koncept!

    SvarSlet