lørdag den 30. november 2013

LIDT OM PAKKEKALENDRE

Jeg blev sgu lidt lettere sur, da jeg for et par dage siden læste med i kommentarfeltet hos sneglcille og hendes indlæg om pakkekalendre. 
Blev lettere sur, fordi en kvinde valgte at kalde det for overforbrug og gaver i en kaliber af ligegyldighed. Jeg blev lidt sur og følte lettere medlidenhed, fordi hun tydeligvis ikke selv har lært, hvad rigtige og gode gaver så er. Eller hvad meningen med en pakkekalender er egentlig er.

En pakkekalender skal jo aldrig laves af tvang. Jeg understreger her kraftigt: aldrig. En pakkekalender skal laves, fordi man selv har lyst, fordi man elsker at se glæden i øjnene på et andet menneske, fordi man ikke kan lade være - og ikke mindst fordi man selv har en glæde i at finde de 24 eller 4 små gaver, der passer netop til vedkommende, der skal have kalenderen. Og så kan prisklassen jo være fuldstændig ligegyldig. Det handler jo ikke om overdreven forkælelse. Det handler jo netop om livets små glæder. For det er de små ting, der tæller her i livet såsom en hjemmebagt kage eller en veninde der betaler kaffen. Og det siger jeg faktisk helt uden selv at have børn eller være særlig gammel og vis. 

Når en pakkekalender kommer som en overraskelse, så er vi væk fra alt det julegave ræs, som på et meget stort punkt også nemt (og for mange), kommer til at være noget der skal overstås eller bliver købt efter en liste. Og så vil jeg egentlig gerne tale med om overforbrug. 
Kærlighed kan ærligt talt aldrig være et overforbrug. Eller det at ville glæde et andet menneske - med et stykke chokolade eller hvad man har i ærmet.

Til alle jer, der har lavet pakkekalendre, har brugt tid og måske også en skilling på det - thumbs up herfra. Og må i blive ved med at glæde og overraske jeres kære.

Følg bloggen via
Follow on Bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar